سحابی‌های سر اسب و شعله در تصویر روز ناسا

سحابی سر اسب به وسعت پنج سال نوری و در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از ما در صورت فلکی جبار یا شکارچی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: ناسا به طور روزانه تصاویری با موضوع فضا و ستاره شناسی را برای علاقه‌مندان به این حوزه منتشر می‌کند. تصویر امروز با عنوان « سحابی‌های سر اسب و شعله» منتشر شده است.

سحابی سر اسب، سحابی تاریک معروفی که با نام بارنارد ۳۳ نیز شناخته می‌شود، در مقابل پس‌زمینه‌ای از سحابی‌های نشری در این تصویر درخشان کیهانی ثبت شده است. سر اسب به وسعت پنج سال نوری و در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از ما در صورت فلکی جبار یا شکارچی قرار دارد. این مجموعه ابر مولکولی حاصلخیز در کهکشان راه شیری واقع است و این گستره گردوغبار تیره به‌طور تصادفی از زاویه دید ما به این شکل دیده می‌شود.

شرقی‌ترین ستاره کمربند جبار، آلنیتاک (Alnitak) درخشان، در سمت چپ مرکز قرار دارد. پرتو‌های پرانرژی فرابنفش آلنیتاک به درخشش غبارآلود NGC ۲۰۲۴، سحابی شعله که درست زیر آن قرار دارد، کمک می‌کند. سحابی بازتابی مایل به آبی NGC ۲۰۲۳ زیر خود سر اسب قرار دارد. این میدان تلسکوپی با قاب مناسب، به اندازه سه ماه کامل در آسمان است.

منبع خبر : iribnews.ir