اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانکها به طرح جهش تولید مسکن

اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانکها به طرح جهش تولید مسکن

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: قانون گذار به استناد مواد قانونی بانک‌ها را مکلف کرده که ۲۰ درصد از مبالغ تسهیلات را برای احداث مسکن یا تولید مسکن در قالب جهش تولید مسکن در نظر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما،برنامه فرامتن شبکه افق میزبان جناب آقای عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و به صورت تلفنی آقای نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بود.در این برنامه به موضوع نحوه پرداخت تسهیلات بانک ها برای طرح جهش تولید مسکن پرداخته شد.احتصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانکها به طرح جهش تولید مسکن

سوال: آقای ایری چرا اصلا تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت نمی‌شود معمولا؟ ایری: در رابطه با طرح جهش تولیدمسکن که قانون گذار آمده بود در راستای مشکلاتی که به لحاظ تامین مسکن در طی سال‌های مختلف داشتیم استحضار دارید که ما در سال‌های ۹۲، یا ۹۱ به این طرف آستانه تولید یا حداکثر تولیدی که می‌توانستیم داشته باشیم نزدیک به ۶۰۰ هزار واحدمسکونی تولیدداشتیم که متاسفانه این فرایند تاسال ۹۹ و ۱۴۰۰ رسید به ۲۰۰ هزار واحد یعنی ما این فرآیند تولید مسکن مان بسیار و به شدت کاهش پیداکرده و نیاز‌های تامین نشده و نیاز‌های جدیدی به آن اضافه شد مجلس حتی دولت را بر این واداشت که فکر اساسی بکنید بر این راستا مجلس آمد قانونی را تحت عنوان قانون جهش تولید مسکن در واقع مصوب کرد که در این قانون در فرایند‌های مختلف از ابتدا ماده یک دولت مکلف کردیم که دولت بایستی در طی ۴ سال به صورت متوسط نه اینکه سال اول و دوم حتما یک میلیون واحد سال دوم یک میلیون واحد نه در طول چهارسال بیاید چهار میلیون مسکونی به تناسب نیاز را تولید کند و برای این که مسکن تولید بشود ساختار‌های چندگانه‌ای را از قبیل تامین زمین، تامین مصالح.

سوال: برویم سراغ همان تامین مالی که از همه مهمتر است ایری: در رابطه با تامین مالی همان طور که استحضار دارید ما مجلس این موضوع را مصوب کرد در بودجه سنواتی هم دستگاه‌های در واقع اجرایی که وزارت امور و اقتصاد و دارایی هستش و وزارت رفاه وشهرسازی دوتا وزارتخانه را مکلف کرد که اقدامات اساسی و مخصوصا در راستای تامین وام را بانک‌ها انجام بدهند تکلیفی که برای بانک‌ها در نظر گرفته چیزی در حدود برای سال اول ۲۰ درصد از تسهیلاتی که بایستی پرداخت بکنند من طبق آماری که خدمتتان ارائه می‌کنم چیزی در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ بانک‌ها آمدند وام پرداخت کردند یعنی چیزی در حدود ۱۷۶۰ همت در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ بانک‌ها وام پرداخت کردند در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ باز بانک‌ها آمدند ۲ هزار همت یا دو هزار میلیارد تومان یک رقم بسیار بالایی است باز در ۶ ماه اول ۱۴۰۰ وام پرداخت کردند که جمع این‌ها می‌شود در طول یکسال ۳ هزار و ۷۶۰ هزار همت ۳۷۶۰ هزار میلیارد تومان بانک‌ها وام پرداخت کردند قانون گذار به استناد مواد قانونی بانک‌ها را مکلف کرده که ۲۰ درصد از این مبالغ را برای احداث مسکن یا تولید مسکن در قالب جهش تولید مسکن در نظر بگیرد.

سوال:آیا این اتفاق افتاده؟ ایری: نه

سوال:نمی خواهندیا نمی‌توانند؟

ایری: خوب این من این موضوع را برسم سر آخر قضیه که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند را، من فرایند را بگویم که این اعداد و ارقام را ما تحلیل بکنیم براساس این آمار، وقتی من می‌گویم ۱۷۶۰ همت در ۶ ماه دوم ۱۴۰۰ بانک پرداخت کرده اگر بانک و بانک مرکزی و بانک‌هایی که تکلیف برایشان شده فرایند قانونی را اجرا می‌کردند و الزام در خودشان می‌دیدند که این فرایند قانونی را اجرا بکنند قطعا می‌توانستند این ۲۰ درصد را پرداخت کنند.

سوال:آهان پس می‌توانستند و نکردند؟ ایری: می‌توانستند، چون این آمار پرداخت شده این عددی را که من خدمتتان عرض می‌کنم نه اینکه ما وام پرداخت، ما وام پرداخت کردیم.

سوال:آخر بانک‌ها می‌گویند منابع وجود ندارد؟ ایری: نه، ۱۷۶۰ همت وام پرداخت شده در نیمه دوم این ۱۷۶۰ همت اگر ۲۰ درصدش را می‌خواستند پرداخت کنند بایستی ۳۵۲ همت پرداخت می‌شد یعنی در عرض ۶ ماه آن موضوع ۳۶۰ همتی که ما مد نظرمان بود برای احداث مسکن در یک ۶ ماهه باید تمام می‌شد.

سوال:که اتفاقا باید می‌رسید به ۳ هزار و ۶۰۰ همت درست است؟ ایری:بله، حالا سال‌های بعدی برآورد‌هایی هست که من این را خدمتتان عرض می‌کنم آن چیزی که الان اتفاق افتاده من خدمتتان عرض بکنم آن ۳۶۰ همت متاسفانه چیزی که رخ داده در وضع موجود یعنی در نیمه دوم شش ماهه دوم ۱۴۰۰ عددی بوده در حدود ۱۸.۴ همت که می‌شود حدود ۵ درصد از ۳۶۰ همت.

سوال: مجلس چرا قانونی را تصویب کرد که بانک‌ها یا از پسش بر نمی‌آیند یا اینکه اگر تصویب کرد و می‌دانست که بانک‌ها از پسش بر می‌آیند چرانظارتی نمی‌کند چرا جریمه خاصی را در نظر گرفته نشده، جریمه در قانون آمده مالیات، ولی باز هم می‌بینیم که اجرا نمیشود؟ ایری: مجلس جنبه نظارتی خودش را کاملا در قانون دیده هم به لحاظ نظارتی ما ورود کردیم ترک فعل‌هایی که صورت گرفته را من مستندا این نامه را خدمتتان نشان بدهم که ما در برج ۸ نامه‌ای زدیم برای ریاست محترم قوه قضایه آقای اژه‌ای خدمتتان این نامه که ترک فعلی که در بانک‌ها اتفاق افتاده را هم به لحاظ عدم پرداخت، یک زمانی است که ما می‌گوییم منابع نیست ما قبول می‌کنیم، ولی یک موقعی است که منابع است این عددی که من خدمتتان عرض می‌کنم می‌گویم پرداخت شده.

سوال: می‌توانسته و ترک فعل صورت گرفته؟ ایری: ما آمار در نامه‌ای که زدیم به استناد آمار رسمی وزارت راه وشهرسازی است آماری که وزارت راه و شهرسازی به ما داده تعداد کل واحد‌های ارسالی خود مالکی و اجاره‌ای ۹۹ ساله به وزارت اقتصاد و بانک‌ها جهت پرداخت وام یک میلیون ۲۸ هزار و ۲۴۴ واحد را این‌ها معرفی کردند از این رقم خوب تعداد آن‌هایی که انعقاد قرارداد در بانک‌ها شده ۱۹۱ هزار واحد است تعداد کسانی که در صف انتظار برای تسهیلات هستند ۷۹۷ هزار واحد است و تعداد واحد‌های خودمالکی که ارسال شده ۳۴۰ هزار و ۲۸۸ واحد است وتعداد واحد‌های انعقاد قرار داده شده خودمالکی ۶۲ هزار پس تفاوت بسیار زیاد است.

سوال: آقای نووزی میهمان تلفنی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ما نظر شما چیست؟ نوروزی: ما الحمدلله در یک ماه گذشته و با تغییر رئیس بانک مرکزی نگاه‌ها مثبت شده و اقدامات خوبی شکل گرفته و صرفا با بانک مسکن که بیشتر پرداختی‌هایی که ما داشتیم تو نهضت ملی مسکن، و خود مالکین و بافت‌های فرسوده بیشتر همکاری را بانک مسکن داشته که همین جا جای تشکر داردو سایر بانک‌ها هم بانک ملی و بانک ملت و سپه هفته گذشته تفاهم نامه‌های خوبی با هم امضا کردیم و قرار شده که انشالا اقدامات خیلی بهتری انجام شود و بانک‌ها قول دادند که انشالا نهضت ملی مسکن عملیاتی شود.

سوال:یعنی همه چیز تا الان به ریاست بانک مرکزی برمیگشت قانون که از پارسال ابلاغ شده بود؟ نوروزی: ناظر به عملکرد گذشته که خدمتتان عرض کنم آقای صالح آبادی هم زحمات زیادی کشیدند جلسات خوبی داشتیم داشت کار‌ها به نسبت خوب پیش می‌رفت انشالا با آقای فرزین هم انشالا کار‌ها بهتر پیش برود، نکته‌ای که وجود دارد این است که ما الان ۳۴۰ هزار واحد مسکونی به صورت خودمالکی ثبت نام شده یعنی مردم خودشان زمین داشتند و آمدند از مسیر سامانه وزارت راه وشهرسازی پروانه کردند و وثبت نام انجام دادند و خودشان افتتاح حساب کردند و تعیین شعبه کردندو الان در کارتابل بانک‌ها ۳۴ هزار واحد آماده است که دوستان نظام بانکی بخواهند تسهیلات پرداخت کنندو این خودمالکی از لحاظ سهولت کمترین هزینه دارد.

سوال:آمده است یا ارسال شده به بانک‌ها؟ نوروزی: ارسال شده، الان د رکارتابل بانک‌ها هست و تعیین شعبه شده و بانک‌ها می‌توانند به این دوستان تسهیلات پرداخت کنند دو هزار واحد قرار داد بستند و تسهیلات بانکی بهشان پرداخت شده یعنی تمام بانک‌ها تسهیلات دادند من ریزبانک‌هایی که تسهیلات دادند می‌توانم خدمتتان عرض کنم یعنی این ۳۴۰ هزارتا الان آماده است در کارتابل‌ها بانک‌ها و تعیین شعبه هم شدند.

سوال:پروژه نهضت ملی چطور؟ نوروزی: در رابطه با پروژه نهضت ملی مسکن خدمت شما عرض کنم ما حدود ۴۰۰ هزار نفر آورده داشتند این‌ها افتتاح حسابشان صورت گرفته آورده هم داشتند، ولی خوب خیلی از پروژه هایمان هم جلوتر هستند از میزان پرداختی که بانک‌ها باید بانک‌ها داشته باشند نظام بانکی از این موضوع هم یک کم عقب هست یعنی آورده مردم متصل شده به پروژه، ولی خوب تسهیلات بانکی برایشان انجام نشده و فقط بانک مسکن الان دارد روی پروژه‌های اجاره ۹۹ ساله حمایتی تسهیلات پرداخت می‌کند و متاسفانه بانک‌های دیگر وارد این جریان ساخت مسکن نشدند.

سوال: گفته شده از طرف آقای قیطاسی (دبیرشورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی) که آن تعدادی که وزارت راه و مسکن شهرسازی به ما معرفی کرده بهشان پرداخت شده بقیه به نظر می‌آید قصور راه و وزارت شهرسازی است؟ نوروزی:عرض کردم که ۳۴۰ تا خودمالکین که الان در کارتابل‌ها بانک‌ها هست و خوب ما امروز هم در وزارتخانه هستیم و کلی مراجعه کننده داشتیم از اقصی نقاط کشور که می‌گفتند ما به بانک‌ها سر می‌زنیم و افتتاح حساب کردیم و آنجا تعیین شعبه هم شده اند، ولی متاسفانه می‌گویند ما اصلا اطلاع نداریم از این که همچنین بانکی و همچین وامی وجود دارد و در بانک اظهار بی اطلاعی می‌کنند و خلاصه تسهیلاتی پرداخت نمی‌کنند بانک مسکن وبعضی از بانک‌ها الحمدلله شروع کردند و تسهیلات خودمالکی دارد انجام می‌شود، اما بعضی از بانک‌ها متاسفانه وارد این چرخه نشدند.

سوال: آقای ایری به نظر می‌آید که همه چیز آرام است خدارو شکر ایری: من به عنوان نماینده مردم خدمتتان عرض کنم که نه چنین چیزی نیست با قاطعیت می‌گویم که چیز‌هایی که بین مردم داریم می‌بینیم این‌ها واقعیت‌هایی است که به لحاظ عددی و آماری ساخت و ساز تغییر جهش مسکن همین‌هایی است که من خدمت شما عرض می‌کنم و متاسفانه مواردی که دوستان در گزارش هایشان آوردند ما چنین چیزی را در بین مردم نمی‌بینیم بین مردم واقعیت‌هایی است که وقتی به بانک می‌روند از ابتدای ضامن و کش و قوس‌های بسیاری که برای اخذ حداقل‌ها گرفته وجوددارد تا الی ماشالا.

سوال: این خیلی خوب است که هوای مردم را دارید، ولی در عین حال هم بازو‌های نظارتی مجلس چه کار کرده آیا آن جریمه‌های ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده؟ ایری: ما این را محاسبه کردیم برای یکسال، چون د رقانون قانوگذار دیده که سازمان امور مالیاتی باییستی برای بانک‌هایی که تکالیف قانونی خودشان را اجرا نکردند ۲۰ درصد به صورت مالیات ازشان اخذ کند.

سوال:خوب الان از ابلاغ قانون یکسال گذشته دیگر؟ ایری: ما برای همان یکساله محاسبه کردیم چیزی حدود ۵۹ همت بانک‌ها تخلف کردند و عین همین اعداد را برای بانک‌های مختلفی که برادرمان اشاره کردند از بانک مسکن که بیشترین همکاری را داشت و جاداره من واقعااز بانک مسکن تشکر ویژه داشته باشم و از بقیه بانک‌های دیگری که بانک صنعت و معدن به صورت ۱۰۰ درصد کار خودش را انجام داده و واقعا جای تشکر دارد، بانک توسعه صادرات این کار را انجام داده و بقیه بانک‌ها که متاسفانه انجام ندادند و من نمی‌خواهم اسم بیاورم ما عدد مشخص کردیم که برای مالیات ۲۰ درصدی که میزان جریمه شان است،‌ای کاش بانک‌ها سر آن موضوعاتی که منابع نداشته اند می‌گفتند، ما می‌گفتیم چشم ما اشتباه کردیم، ولی وقتی بانک دارد تسهیلات می‌دهد آن ارقامی که من عرض کردم که پرداخت شده این یعنی چی یعنی بانک منابع داشته قانون گذار به بانک ملزم کرده که شما ۲۰ درصد از این منابع را بده نگفته که ۳۰ درصد، ۵۰ درصد گفته ۲۰ درصد بنا به مشکلاتی که در کشور داریم.

منبع خبر : iribnews.ir