افت شدید فشار گاز در خراسان جنوبی

افت شدید فشار گاز در خراسان جنوبی

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی از افت شدید فشار گاز در اکثر شهرستان های این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی در ارتباط تلفنی به پرسش ها در خصوص اقداماتی برای مدیریت گازرسانی پاسخ داد.

سوال: آخرین آمار و گزارش‌ها از شهر‌هایی که با افت فشار و قطعی گاز روبرو شدند و اینکه چه اقداماتی برای مدیریت گاز رسانی به هموطنان عزیزمان انجام شده و اینکه هموطمان چطور می‌توانند کمک کنند؟

آقای علیرضا عباس زاده معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی: ما در کشور با استمرار موج سرمای شدید مواجه هستیم‏، استان خراسان جنوبی هم مستثنی از این شرایط نیست در طول یک هفته اخیر درگیر موج سرما با شدت بالا و فراگیری در سطح کل استان بودیم‏، تمهیدات لازم توسط همکارانمان در ستاد کارگروه استانی مدیریت مصرف انرژی و ستاد مدیریت بحران انجام شد به ویژه در شرکت ملی گاز.

سوال: کدام شهر‌ها گازشان قطع شده و برنامه شما برای اینکه گاز به هموطنان برسد چیست؟ آقای عباس زاده: آخرین وضعیت گاز رسانی در خراسان جنوبی با افت شدید فشار گاز در سطح استان مواجهیم تقریبا اکثر استان در معرض افت شدید قرار دارند، شهرستان بشرویه‏ طبس، زیرکوه، سربیشه، نهوندان، شهرستان درمیان در افت شدید فشار گاز قرار دارند و احتمال اینکه باید در خصوص گازرسانی با مشکلاتی مواجه باشیم تا چند ساعت آینده. در بخش‌هایی از این شهرستان‌ها قطعی گاز داریم در بقیه شهرستان‌های این استان فعلا قطعی نداریم، ولی احتمال اینکه ما افت شدیدتر فشار را داشته باشیم و نتوانیم تامین گاز کنیم هم وجود دارد.ستاد مدیریت مصرف انرژی، استانداری و هم در شرکت ملی گاز استان فعال است، آخرین آمار اطلاعات وضصعیت استان و نیاز‌ها و اینکه همکاری مردم برای صرفه جویی بیشتر.

سوال: بعضی از هموطنان ما پیامک داده اند که می‌خواهند با سامانه شما ارتباط بگیرند پشت خط می‌مانند‏، نکته دیگر اینکه الان هموطنان ما پیامک‌های مختلفی را ارسال کردند که ۵ ساعت است که با قطعی گاز روبرو هستند. آقای عباس زاده: مجموعه استان خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز کشور قرار دارد‏، به دلیل اینکه استان خراسان شمال، رضوی و جنوبی از یک شبکه مشترک گاز رسانی استفاده می‌کنند الان هر سه استان با بحران تامین گاز مواجه هستند.

سوال: مخاطبان پیامک می‌زنند به رسانه ملی و از ما گله دارند می‌گویند شما خبر کذب منتشر می‌کنید ما الان ۵ ساعت با قطعی گاز روبرو هستیم، شفاف بفرمایید خراسان جنوبی چند شهر با قطعی گاز روبرو است؟ آقای عباس زاده: در شهرستان اوشنویه، بخش‌هایی از شهرستان طبس سه چهار روستا، در بخش‌هایی از شهرستان درمیان و بخشی از شهرستان زیرکو افت فشار، اینکه که ما می‌گوییم قطعی گاز ما قطعی گاز در سراسر استان به معنای اینکه گاز وارد انتقال شبکه ما نشده باشد نداریم‏، چون افت فشار در پایان خط انتقال‌های ما ایجاد شد امکان بهره برداری گاز در داخل شبکه وجود ندارد، ما الان افت فشار‌های زیر ۵۰‏، ۶۰ پی اس آی، بخش‌هایی از هیچ کدام ازهیچ کدام از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی قطعی گاز نداریم‏، شهرستان اوشنویه بخش اعظم بخش‌هایی از شهرستان طبس قطعی گاز داشتند، دو سه روستا مربوط به شهرستان درمیان هم قطعی گاز داشتند‏، ما به دلیل اینکه در انتهای خط انتقال قرار دادیم ممکن است شرایط بدتر شود یعنی اگر صرفه جویی انجام نشود یا گاز به شبکه انتقال گاز تزریق نشود ممکن است تا چند ساعت چند شهرستان به طور کامل قطع شود، نکته این است قطعی که انجام می‌شود اینطور نیست که ما در استان یک شهر را قطع کرده باشیم وقتی فشار گاز داخل شبکه انتقال ما افت می‌کند خود به خود امکان استفاده از گاز وجود ندارد.

سوال: هموطنان باید چه اقداماتی را انجام دهند و اینکه شرکت ملی گاز چه خدماتی را در این رابطه به مردم می‌دهد؟ آقای عباس زاده: مهم‌ترین توصیه ما به مردم عزیز این است که صرفه جویی را تا حد بالاترین حد امکان رعایت کنند اینکه بخاری‌های اضافی را خاموش کنند یک اتاق را برای گرمایش در نظر بگیرند لباس‌های گرم بپوشند‏، نکته بعدی برای مناطقی که امکان گازرسانی به وجود نمی‌آید به خاطر قطعی گاز یا افت فشار گاز که ما نمی‌توانیم گاز رسانی انجام دهیم تمهیدات لازم اندیشیده شد شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان برای تامین نفت سفید به عنوان جایگزین گاز برای سوخت در نظر گرفته شد با فرمانداری‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شد، تامین سوخت جایگزین برای مردم به صورت بخاری برقی یا بخاری‌های نفتی امکان پذیر است، هر گونه تمهیدات لازم برای تامین مثلا نانوایی مناطق در سطح شهرستان‌ها از نانوایی‌هایی که امکان دو گانه سوز وجود دارد هماهنگ شد آمادگی‌های لازم در تمام شهرستان‌های استان است در صورتی که قطعی گاز گسترده‌تر شود این آمادگی و برنامه ریزی اندیشیده شد و سعی می‌کنیم خدمات رسانی به نحوی باشد کمترین آسیب متوجه مردم باشد.

سوال: با دستگاه‌های مختلف هماهنگ شده برای جا‌هایی که با قطعی گاز روبرو هستند؟ آقای عباس زاده:‌ بله هماهنگی‌های لازم با همه مجموعه‌های لازم هلال احمر‏، مجموعه‌های نیروی‌های بسیج و سایر بخش‌های مختلف هماهنگی‌های لازم انجام شد فرمانداران در همه شهرستان‌ها آماده کار هستند‏، ستاد مدیریت بحران و مصرف انرژی در سطح استان‌ها تشکیل شد لحظه به لحظه وضعیت را رصد می‌کنیم روستا به روستا آن‌هایی که از مدار خارج می‌شوند هماهنگ و اطلاع رسانی می‌شود بتوانیم درصورتی که قطعی گاز در هر کجا اتفاق می‌افتد کمترین آسیب برای مردم اتفاق بیفتد.

سوال: راه‌های ارتباطی مردم با استانداری و شرکت ملی گاز را بفرمایید؟ آقای عباس زاده: در مجموعه صدا و سیمای استان همکاران در روابط عمومی صدا وسیما آماده پذیرش و دریافت نظرات مردم هستند که منعکس می‌کنند به عنوان کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت سوخت استان، با شماره ۱۶۲ صدا و سیما به عنوان روابط عمومی استان، آماده دریافت نظرات مردم هستیم، ۱۹۴ شرکت ملی گاز هم آماده دریافت نظرات است. همه مدیران استان شخص آقای استاندار و همه ظرفیت‌های استان آماده خدمت رسانی به مردم در صورتی که تحت هر شرایط گاز قطع شود هستند‏، خواسته اساسی ما این است که صرفه جویی را سرلوحه کار‌های خودشان قرار دهند که بتوانیم این مرحله را هم به سلامت طی کنیم.

منبع خبر : iribnews.ir